Prawe, lewe… czyli jak zacząć robić na drutach – część I

Dzisiaj trochę o robieniu na drutach. Zacznijmy od czegoś prostego a najlepiej od samego początku. Myślę, że najlepiej jest zacząć od wyboru drutów i włóczki. A raczej dosłownie najpierw włóczka a potem odpowiednie druty do niej. Niestety wątpię, że omówimy to w całości w jednym poście, dlatego podzieliłam je na części. Kolejne części będą pojawiać się co dwa, trzy dni. Najlepiej subskrybujcie a nic Wam nie umknie.

Zaczynamy!

DSC_1221

1. Wybór włóczki…

Zacznijmy od tego, że najpierw musimy wiedzieć co chcemy zrobić. W moim przypadku były to malutkie sweterki dla moich laleczek. Możecie przykłady oglądać na powyższym zdjęciu. Do tego typu sweterków wybrałam cienką włóczkę – na 2,00 – 3,00 mm. Opiszę oczywiście jak się dowiedzieć i jak odczytać na jaki rozmiar drutów jest dana włóczka ale mam dla początkujących radę 🙂 w sklepie ekstra-motek możecie wybrać włóczki według rozmiaru drutów – do wyboru macie przedziały 2,0 – 3,0 mm; 3,5 – 5,0 mm oraz od 5,5 – 10,0 mm. Jak się domyślacie te 2 mm będą najcieńsze a te 10 mm grubsze i właśnie włóczki z tej kategorii polecam na ciepłe czapki, szaliki i sweterki.

DSC_1202.NEF

Jednak możemy też sami po prostu odczytać na jaki rozmiar drutów jest dana włóczka. Jeżeli szydełkujecie to sprawa jest prosta bo wiecie jak odczytywać na rozmiar szydełka. Pamiętajcie jednak, że jeżeli włóczka jest na szydełko 2 mm to wcale nie oznacza, że druty 2 mm również będą odpowiednie. Wszystkie informacje znajdują się oczywiście na etykiecie włóczki.

IMG_20170507_194633_HDR

Jak widzicie na powyższym schemacie mamy informację iż włóczka jest w 100% akrylowa, waga 50 gr, długość to 152 metry, (czytam to symbolami od lewej do prawej zaraz po opisie składu) natomiast kolejny symbol to skrzyżowane druty – zalecany rozmiar 3,5 mm do 4 mm (oznacza to, że praca z włóczką na takich drutach będzie przyjemna i stosunkowo łatwa, a splot będzie estetyczny), następnie mamy symbol  szydełka (moim zdaniem bardziej przypominający harpun niż szydełko), który mówi nam, że najlepiej wybrać szydełko o rozmiarze 4 mm. Pozostałe symbole omawiałam na początku bloga. Możecie wrócić do tego postu i sobie poczytać.

Dla leniwych wrzucam również małą ściągę – czasami włóczki oznaczane są od 0 – 6 i na tej podstawie również możecie zweryfikować rozmiar drutów (oraz szydełka). Jeżeli uważacie ją za przydatną śmiało drukujcie 🙂

Untitled

2. … i odpowiednich drutów.

Drutów podobnie jak włóczek na rynku jest masa. Od najróżniejszych, metalowych, aluminiowych, z żyłką, bez żyłki itd. Można by wymieniać i wymieniać. Ale może zacznijmy od tego kiedy jakich najlepiej używać 🙂

DSC_1197

Zacznijmy od głównego podziału – czym się różnią druty zwykłe, proste od tych z żyłką. Właściwie wyglądem i zastosowaniem. Druty z żyłką podobnie jak druty proste, mają takie same rozmiary i dokładnie tak samo będą oznaczane na etykiecie włóczki – jednak na etykiecie nie ma oznaczenia czy mamy użyć tych z żyłką czy prostych. Dlaczego? Powód jest banalny! Wszystko zależy od tego w jakim celu zamierzamy użyć włóczki. Np.: jeżeli chcemy zrobić sweterek – wybierzmy druty proste, jeżeli czapkę – druty z żyłką. Zasada jest taka, jeżeli chcemy mieć bezszwowy produkt, czyli nie chcemy zszywać kolejnych elementów wybieramy druty z żyłką, najczęściej ma to miejsce przy skarpetach, rękawiczkach, pończochach czy czapkach. Jeżeli jednak nasza robótka składa się z wielu części, które musimy potem odpowiednio zszyć jak np.: sweter lub z jednej części, której końce nie są ze sobą połączone jak np.: chusta wtedy używamy drutów prostych.

6ad0f138c7c1cd104acffce6a06b618f

Druty drewniane na żyłce (ekstra-motek)

19ca027f5d1537f97eb5d943e7b1ed95.jpg

Druty proste bambusowe (ekstra-motek)

Różnicę widać od razu. Przy wyborze drutów prostych nie mamy większych problemów – głównie rozmiar i materiał z jakiego zostały wykonane. Ja nadmienię tylko, że najbardziej ergonomiczne i wytrzymałe są te z metalu czy aluminium. Natomiast lubię też robić drewnianymi i bambusowymi. Co prawda są droższe ale warto zainwestować w takie od rozmiaru 10 mm. Cieńsze mogą szybciej się zużyć i po prostu pęknąć. W przypadku metalu wystarczy odpowiednia pielęgnacja. Ja mam swoje druty po babci, która ma je po swojej babci. 🙂 Oczywiście radzieckie, metalowe druty (zdjęcie poniżej). Dawniej nie było drutów z żyłką, do wyrobu czapek używano tzw. drutów pończoszniczych, były to 4 krótkie druty, którymi przerabiano na około. Bardziej wprawni na pewno wiedzą o czym mówię, a tym początkującym nie polecam sprawdzać. Lepiej kupcie te z żyłką 🙂

DSC_1007

Mam nadzieję, że wpis się podobał. Jeżeli tak zapraszam Was na moje FB. Jeżeli zostawicie lajka czy udostępnicie post znajomym będzie mi niezwykle miło. Ja zabieram się do pisania kolejnej części, a w niej będzie opis oczek i tego jak zacząć robić na drutach. Powinna ukazać się już jutro.

DSC_1187

Dla pokazania jak malutkie są sweterki wrzucam zdjęcie na tle bransoletek i zegarka. Uwielbiam te miniaturki. ❤ ❤

DSC_1200

Reklamy

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w